pátek 12. srpna 2011

• 2m: FT-817ND / 5W, 5EL DK7ZB, 1083m ASL
Band: QSO: Points: ODX: LOC: QRB:
2m 57 9 590 9A1W JN75ST 481 km

Jelikož barák stále není ani rok po té, co jsem sundal antény ze střechy, zkolaudovaný, nezbývá mi nic jiného než portable. Polní den jsem odjel na 2m z auta. Měl jsem novou baterku, která není stále správně naformátována, tak mi deklarovaných 40Ah vydrželo na cca 6 hodin závodu s IC-7000 a 50W. Zatím ani to QTH ( kopeček pod Radhoštěm v JN99BK cca 600 ASL ) ani výbava nebylo to pravé orechové, co bych od portable očekával. Tak jsem veškeré úsilí napřímil na Letní QRP závod.
   Týden před závodem jsem si kopec Ropice ( JN99HO, 1083 ASL) prošlápl bez zátěže. Fyzička veškerá žádná, docela jsem se zapotil, ale usoudil jsem, že to musím dát. Pořídil jsem si proto 2 základní věci : ve sportovním supermarketu Decathlon jsem objevil poměrně velké oddělení pro rybáře a v něm 6m dlouhý laminátový prut, který se dá složit na pouhých 58cm a hlavně obal na rybářské pruty, do něhož se mi pohodlně vejde má nová dualbandová ( 2m/70cm, 5el/8el, ráhno cca 1.5m ) anténa od OK5IM a šerpu ( brácha ), který ochotně souhlasil, že mi pomůže ten vak s anténou vynést nahoru. Bohužel jsem po prohlídce vrcholu zjistil, že za ty roky, co jsem tam nebyl, nově nasazené stromky notně povyrostly ( odhad až 5m ). Původní záměr použít ten skládací prut jako stožár padl, protože po vytažení na plnou výšku už by anténa byla na příliž malém průměru a stožár by se špatně kotvil a prohýbal by se víc, než by bylo zdrávo.

Takže do obalu k anténě putoval můj 5.5m vysoký zásuvný hliníkový stožárek, 3 kotvy a 3 kolíky ( rovněž z Decathlonu ). Pokud jsem ten stožárek vozil v autě, přišel mi extrémně lehký, ale pokud se má nést na zádech, je to úplně o něčem jiném. Rádio FT-817 a gelová 7Ah baterka váží dohromady více jak 5kg, k tomu 2 litry vody, nějaká sváča, nezbytné nářadí ( např. obyčejné kombinačky váží 30dkg a nepoužil jsem je ) a nezbytné teplejší oblečení a atombordel, který používám jako dokonalou pláštěnku, pro případ, že by se předpověď zvrhla a déšť by přeci jen přišel. No zkrátka baroh měl jistě více jak 10kg.
   V neděli ráno jsem vstal v 4:30, něco málo posnídal a vyrazil pro bráchu a pak na Morávku. V 6:15 jsme začali z parkoviště u splavu stoupat po žluté nahoru. Brácha je vysportovaný, tak to hnal, nechtěl jsem se nechat zahanbit, mocně jsem nestíhal, ale nahoře jsme byli dřív než při pokusu před týdnem, asi hodinu před začátkem závodu. Postaveno a oživeno jsem měl celkem rychle, ve dvojici to šlo snadno a brácha odešel na polívku a pivko na Javorový ( 5.5km jedna cesta ) a já zůstal sám. Hned po zapnutí rádia jsem byl překvapen sílou signálů z I, 9A a S5, tohle doma nemám, těšení narůstalo, šetřil jsem baterku, tak jsem to ještě vypnul a čekal na začátek. Poměrně silný a studený vítr mě donutil více se obléci, nikde nikdo, modrá obloha, ticho, jen šumění větru, dokonalá idylka.
   V 9:00 jsem začal vyvolávat na nějaké S5 stanice, ale nedovolal jsem se. Pokus na asi 3 I stanice také nevyšel, tak jsem začal těmi místními OK, SP a OM. Všecko burácelo, ale rušení žádné. Deník jsem měl nalinkovaný na 47 QSO, po hodině už začínalo být jasné, že to nebude stačit, i když průměr na QSO byl stále nízký, všecko to byly z pohledu pásma 2m místní stanice. Kolem desáté se začali trousit turisté, které jsem popravdě tady nečekal, protože přes vrchol nevede žádná turistická značka. Každý se divil, co tam dělám a jak jsem tam dostal všecku tu výbavu. Jelikož jsem obsadil improvizovanou lavičku, kterou někdo hodný na vrcholu zbudoval, neměli si kam sednout, tak většinou hned pokračovali. Našlo se pár výjimek, kteří chtěli ať je vyfotím se sochou boha Peruna nebo si chtěli sednout vedle mě a pak živě do mě mluvili. Zvláště při telegrafních spojeních to bylo skvělé.
   Kolem poledne začal pařák, slunce skoro nad hlavou a žádný stín. Musel jsem začít šetřit s vodou, rádio taky dost na tom slunku žhavilo, místy jsem se musel i já schovat alespoň na chvíli do toho porostu, který dával stín. Zvláště povedený byl hmyz, ať už létající nebo lezoucí, mnohdy druhů, které jsem v životě neviděl. Někdy jsem nevěděl, co dřív. Dolinkoval jsem místo na dalších 10 spojení, ale už to nějak nešlo. Kolem poledne se to otevřelo do S5 a 9A, ale i tak to bylo trápení. Zřejmě rušení na jejich straně už také začíná být neúnosné. QRZ jsem vyprodukoval hned, ale pak docílit toho, aby pobrali všecko, dalo dost opakování.
   Hodinu před koncem závodu se objevil brácha a já už měl toho taky dost a začali jsme balit. Na cestě zpět hned pod kopcem přestalo foukat, ani lísteček se nepohnul a vedro ukrutné. Občerstvení u Liščího pramene v polovině sestupu bylo velmi osvěžující.
   Co říci na závěr? Rádio vydrželo, 7Ah zdá se dostatečné na 6 hodin závodu, na Ropici to bude chtít delší stožár a lepší anténu. Výsledek není tak dobrý, jak jsem čekal, ale ten výstup a vysílání z přírody všecko vyváží. Dík všem za spojení a naslyšenou.